Info / Gästbok

P1000568Hej, jag heter Lars Lindberg, bor i Antnäs strax söder om Luleå. Bilintresserad och då speciellt bilar från GM/Opel. Har sen många år haft hemsidan Lasses GM Sida som kanske många redan varit in på. Där hittar man info om mina bilar, projekt, och lite annat matnyttigt om bilar.

GM Sidan kommer att ligga kvar på nätet men de flesta uppdateringar kommer jag att lägga här på bloggen. Enklare och smidigare att jobba med än hemsidan.

Du kan gärna använda denna  sida som gästbok. Skriv i kommentarsrutan som du hittar längst ner här.

 

 

44 Comments

  1. Juha Levomäki 7 maj, 2017 at 11:38

    Är Opel Commodore redan sålt?

    Svara

    1. Hej
      Ja, jag bestämde mig hastigt för att sälja den och den blev såld i stort sett en kvart efter att annonsen kom ut. Stort intresse från Norge, men även förfrågningar fån Danmark,Finland och Tyskland.

      Svara

  2. Hejdar en fråga jag har börjat att bygga en folkrace bil åt min dotter en opelvectra b 97 men har gjort bort mig genom att klippa kablar har slarvat i hop dem igen men start spärren är i får Greta på tädstiften men soppa pumpen går ej hur gör jag mvh gogge

    Svara

    1. Hej
      Ja det var ju inte så lätt att svara på. Du måste nog kolla att du skarvat alla avklippta kablar och mot rätt kabel. Dom är färgmärkta. Det är transpondern vid rattlåset som styr startspärren. I värsta fall (då det är en folkrejsare) så får du väl ”tvångsköra” bränslepumpen över ett relä som styrs av tex oljetryckskontakten./Lasse

      Svara

  3. Tjena Lasse! Har en opel manta med en 2.2e rekord motor i. Men har tappat gnista och är lite osäker på hur och vilka kablar som ska kopplas till tändspolen. Har prövat att byta tändmodulen men blev ingen skillnad. Har du några råd? Eller att du kan skicka nån bild på hur du har kopplat tändspolen. Mejla gärna skoog18@live.se kanske vi kan lösa det här… Står som ett frågetecken och har försöka googla mm men får inte fram nått bra svar. Bor i piteå mvh Wille!

    Svara

    1. Hej Wille, ursäkta sent svar.
      Till tändspolen (-) kopplas den gröna kabeln från fördelaren och till (+) kopplas den svarta från tändningslåset. Om det är ett ”nybygge” som du inte fått igång, så måste du byta ut den svarta kabeln från tändningslåset(pol 50) till en vanlig kopparkabel eftersom orginalkabeln är en motståndskabel och det fungerar ej med elektronisk tändning. Om den fungerat men tappat gnistan så skulle jag tro att det är fel på impulsgivaren i fördelaren, såvida tändkablar/fördelarlock är OK.
      mvh/Lasse

      Svara

  4. Hej Lasse
    Äger en Opel Omega B 2,2 -01 som ej startar. Lämnade bilen till Opel verkstad
    men efter 5 veckor på verkstad ringde dom och sa att dom ej klarar ej av att fixa felet.
    Bilen startar med startgas men det kommer inget bränsle. Styrenheten till bränsleinsprutningen trodde verkstaden, men efter att ha ringt Opeltekniker så menar dom att man byter inte styrenheten ” rakt av”. Opelteknikern var lite tveksam om man ev måste koda om styrenheten.
    Tacksam för svar/ Med vänlig hälsning Lasse E

    Svara

    1. Hej
      Det lät ju inge vidare att Opelverkstan inte klarar av detta och bara ”tror” att det är styrenheten som är trasig.
      Trasig styrenhet ska generera en felkod som dom lätt kan läsa av. Att den startar med startgas tyder ju på att det är bränsletillförseln som saknas. Tycker att dom med en ganska enkel/snabb felsökning borde kunna fastställa orsaken.
      Det första jag hade kollat är väl bränslepumpen.Kolla att den går och mäta bränsletrycket. Fungerar pumpen så kan man sen kolla att bränsleinsprutarna fungerar/öppnar. Är det torrt på tändstiften så öppnar dom förmodligen inte. Det kan ju tyda på trasig styrenhet men kan även vara tex en trasig vevaxelsensor.(varvtalssignal)
      Man kan inte utan vidare byta ut en trasig styrenhet mot en beg tex, då den som teknikern säger måste kodas in på din bil för att det ska fungera.
      Är det styrenheten så kan man skicka den hit för reparation : http://innosund.com/repair/ (kostar runt 3500kr)
      Föreslår att du lämnar bilen hos en känd mindre verkstad som borde kunna fastställa felet i alla fall.
      mvh Lasse / lycka till

      Svara

      1. Hej igen Lasse.
        Tack för snabbt svar. En annan Opelverkstan (verksam sedan 1979) tar emot bilen och gör en ny bränslerelaterat felsökning. En utskrift på ditt svar kommer av en händelse ligga på passagerarsätet, när jag lämnar in bilen. Jag berättar gärna vad resultatet blev.
        Hej så länge/ Lasse E

        Svara

  5. hej lasse jag undrar om du ka ge något tips. Motorlampan på min ascona 88 2.0 började lysa efter jag bytt bränsleslangar in o retur och bilen gick dåligt ett kort tag efter skuttade o fräste . Jag kollade över allt igen o sen gick den bra. Kansk eluft i systemer eller inte tillräckligt med bränsle? Samma symptom kommer varje morgon när den också är väldigt svårtartad Innan den kommer i gång går det inte att gasa normalt m,m. Efter en stund går den kanon och inga problem under färd. Lampan lyser hela tiden. Har motronic box . Provat att bygla kontakten i motorrummet (8 poliga ) mellan aoch b , Inga blinkningar på motorlampan Vad göra ? Tacksam för tips

    Svara

    1. Hej Mikael
      I och med att det kom i samband med slangbytet så känns det som att det kan ha ett samband. Du har inte förväxlat tillopp och returslangarna ?, råkat pilla loss vacumslangen från tryckregulatorn eller kommit åt någon elkontakt?
      Vad gäller motorlampan så ska den blinka med tändningen på/ a-b byglad. Du kan ju försöka ”reseta” boxen genom att ta av batteri minus polen nån minut.

      Svara

      1. tack för svar. jag har tagit av plus minus kabel flera gånger och längre tid utan resultat. tunna vacuumslangen satt dåligt så fixade det utan förändring. slangar i ordning . Grymt svårstartad och startar endast på försrta tillslag så att säga , att kärra på gör det hela omöjligt så det jag får vrida av o på tills den kommer i gång så att säga sen efter 30 sek på tomgång går den som den ska. Hur fungerar det med bränsletrycket när den står längre tid eftersom pumpen kommer igång när motorn går: (tillskott?)

        Svara

        1. Kolla bränsletrycket, ska vara runt 2 bar på tomgång. Kolla även att trycket ligger kvar då du stängt av motorn. Om det sjunker till noll snabbt/direkt så läcker backventilen i pumpen och den kan bli svårstartad kall.

          Svara

          1. ok tack misstänkte ngt sådant sitter ventilen i bränslepumpen? går den att byta enskilt? mvh micke

          2. blonkkoden verkar var 1 11 1 11 1 11 1 11111 1 11111 1 11111 vet du vad dett a är?

          3. verkar var coolant temp sensor high voltage ? vad nu det innebär ? byta tempgivaren på insuget? hur släcker man lampan?

          4. har hittat kabelbrott vid tempgivaren vet du om markeringen 1 och 2 på den plasbit som ska in i temtgivaren står för plus eller minus båda kablarn avar av så jag vet inte vilken som vilken tacksam för svar mvh Micke

          5. OK. Första felkoden 12 är bara diagnosstart, kommer alltid. Andra koden 15 är tempsensorn som du säger( pga kabelbrottet). 1-2 på kontakten spelar ingen roll, fixa kabelbrottet så ska det fungera. Du kan ju även kontrollmäta på stiften i tempsensorn. Ska vara ca 200 ohm vid varm motor och ca 2000ohm vid kall/20grader. Lampan ska slockna vid en start utan fel i systemet. Backventilen sitter nog inbygd i pumpen.

  6. Ulf Thörnqvist 26 juli, 2016 at 07:23

    Hej Lasse,

    Har en Astra 00. Sedan en tid tillbaka har tänds emellanåt abs lampan under körning. Slocknar när man stänger av och startar bilen igen. Senaste veckan har hastighetsmätaren plötsligt dött under körning men hoppar igång igen efter ett tag plus att jag märkt att motorn dör om jag kopplar ur. Stänger av bilen och startar igen, då funkar det till nästa gång.

    Har du någon ide om vad det kan vara och om det är en dyr historia att åtgärda?

    Vänligen

    Ulf

    Svara

    1. Hej Ulf
      Skulle tippa att det är ABS sensorn som spökar, den styr även hastighetsmätaren. Man byter då hela framhjulslagret/navet som innehåller ABS sensorn.
      Runt 2500kr för ett SKF hjullager/nav.
      mvh/Lasse

      Svara

  7. Olof Fogelblad 21 april, 2016 at 15:42

    Hej! Jag har en Opel Vectra A 95 som började att larma ”har ej använt larmet på tre år” men det gick inte att stänga av. Letade upp styrboxen till larmet och drog ur kontakten till hälften då slutade den larma och det gick att köra bilen. Bra tänkte jag det får sitta så tills jag får skaffat en ny (begagnad) men efter en vecka startade bilen inte alls. Får i alla fall en ny box men felet kvarstår. Hittade din sida och felkoder och hur man läser av dom finner då att det är felkod 31 varvtalsgivare har bytt den och försökt nollställa felkoden men den ligger kvar. Men bilen slutade att larma efter några minuter när jag skulle läsa av om felkoden var släkt. Men den vill inte starta. Den går på startgas om man går förbi insprutningen. Finns det ytterligare nollställning jag måste göra och hur i så fall. Vet ej hur jag ska gå vidare nu.
    Mvh Olof

    Svara

    1. Hej Olof
      Felkod 31 kan komma om man läser av med motorn avstängd (ingen varvtalssignal) så det kanske inte var felet.
      Är nog larmet/startspärren som gör att den inte startar.
      Kommer inte ihåg hur larmet aktiveras på Vectra A men är det inte manuellt via nyckeln/låstet? Man vrider väl ett snäpp till för att aktivera? Testa att vrida om nyckeln till larm/avlarm läge flera ggr.
      Sen kan det vara problem med nyckeln(chippet i nyckeln) som gör att startspärren inte släpper. Testa med en annan nyckel om du har.

      Svara

      1. Olof Fogelblad 22 april, 2016 at 12:12

        Hej! För att få lite struktur på felsökningen så började jag med att låsa alla lås manuellt, innan jag prövade dina tips, sedan satte jag dit batterikabeln och började med att låsa förardörren med nyckel, först larmade den på sedan av och då går centrallåset på bakdörrarna prövade några gånger. Testar sedan att starta men ingen förändring. Fråga? Mina startnycklar är väldigt tunna tror inte att det är någon transponder i dom eller chip (frågade om det på Opel för ett tag sedan och får svaret att transponder i nyckeln kom först 96 på Opel Vectra. Men jag har tagit bort motorn till låset i bakluckan för att det krånglade, kan det påverkar larmsystemet? Jag behöver igentligen inte ett fungerande larm eller centrallås. Men vill gärna kunna köra min bil som jag tycker mycket om. Startspärren går det att gå förbi den har märkt att detta är en känslig fråga ingen vill lämna ut några tips om det vilket jag kan förstå. Men om du har några tips om det så kan vi ju ta det via mailen i så fall så behöver man inte reta någon i onödan. Mailadressen skrev jag in till mig innan jag ställde min första fråga. Tack för dina tips även om jag inte har kommit så mycket längre. Mvh Olof

        Svara

  8. Hej Lasse.
    Har en Ascona B 2,2 tankmätare o tempmätare ramlar ner i botten efter en stund och
    spänningsregulatorn på baksidan instrumentet blir riktigt varm, går nästan inte att ta på den är det den som är trasig eller kan det vara något annat.

    Mvh Dan

    Svara

    1. Ursäkta sent svar, har missat detta.
      Ja, är nog regulatorn som är dålig. Hittar du ingen ny/beg så har jag rep/löd sats i webshopen http://www.norrakust.se

      Svara

  9. Vet du åtdragningsmoment flexplatta turbin Ascona B Aut

    Svara

    1. Hej
      Dom ska dras med 55Nm /Lasse

      Svara

      1. Stort tack för upplysningen,tekniksidorna är kanon.

        Svara

  10. Hej Lasse !
    Var in å kollade din GM sida teknik
    Skulle läsa av felkoder på corsa -99 1,2 16v
    16 kontakt men saknar stift på nr 6
    Vet du vad man göra ?
    Mvh jokke

    Svara

    1. Hej
      Där borde finnas ett stift på en Corsa 99, annars får du nog läsa av med instrument. OP-Com eller hos din Opelverkstad.

      Svara

  11. Hej. Har en Opel Astra combi 1999 tyskimport m med en airbag lampa so är tänd. Har fått den släkt genom att radera felminnet på verkstad 3 ggr och den stannar släkt ca 4 mån innan det är dags igen. Läste på din sida om det där med minupolen. Fungerar det på denna? Vi provade förut med 5 min på pluspolen, men det funka inte.

    Svara

    1. Hej Micke.
      Nej, på en Astra-99 fungerar det nog inte att radera felkoder genom att ta loss någon av batterikablarna utan det måste raderas med OBD instrument.
      Oftast brukar felet vara glapp i kontakten under stolen (kabeln till bältessträckaren)
      mvh/Lasse

      Svara

  12. Ville bara säga tack för din vägledning på den gamla ”GM sidan”. Bra beskrivning av OBD versioner och felkoder som förhoppningsvis nu ska hjälpa mig på traven med att lokalisera fel med för högt Lambda på min Kadett 91.

    Svara

    1. Hej, kul att tekniksidorna på GM sidan kommer till användning, det var också avsikten./Lasse

      Svara

  13. Hej Lasse! Ska sätta in ny rattstång med elservo från en Corsa och u drar vilken jag kan som inte behöver pulser etc och vilka kablar som ska vara och vilka jag inte skall ha. Gärnavilka årsmodeller man kan använd+/- övertändningslås och utan pulsgivare.

    Svara

    1. Hej
      Förmodar att du ska anv den i nått annat än en Corsa? Elservostyrning har väl en del givare som tex rattvinkelgivare mm och tillhörande styrbox för att fungera. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig så mycket med detta, skaffa en sån Haynes rephandbok som brukar ha fina elscheman och beskrivningar.

      Svara

  14. Hej
    Funsar på om du kanske kan hjälpa mig i jakten på bra elschema till omega A 2,4
    Planerar att stoppa ner den motorn i en kadett 1,2
    Har köpt en Haynes bok men i den fanns det inget schema på 2,4 motorn
    Med vänlig hälsning
    /Martin

    Svara

    1. Hej Martin
      Hade inget schema till 2,4an men googla på Bosch Motronic 1.5 så bör det dyka upp elscheman. Du kan nog även kolla på 2,0ans(C20NE) schema som också använder Motronic 1.5 . Schemat är nog ganska lika.
      /Lasse

      Svara

  15. Hej Lasse

    Jag såg din fina instruktion om att konvertera 6 volt till 12 volt system och tänkte fixa detta på min dotters Olympia Rekord -64.
    Min fundering var torkarmotorn som lämpligt tas från en Opel Manta, men vilken årsmodell av Manta skall jag söka motor från?
    Tack för en riktigt bra och tydlig instruktion annars, det fick mig att ta tag i detta då jag tidigare förutsatt att det skulle vara för krångligt och dyrt.

    MVH
    /Mikael

    Svara

    1. Hej Mikael
      Har för mig att det var en torkarmoror från en Manta A -75 jag använde. Men borde gå med vilken som helst från en -70 tals Opel. Man får bara anpassa fästhålen lite mot fästplattan.
      Lycka till/Lasse

      Svara

  16. Hej Lasse.
    Hoppas du har tid med mig.
    Jag har precis köpt en ”skrotad” calibra med en 8a ventils motor,
    men vet inte årsmod!(motorn liknar exakt den i min tidigare vectra 91a)
    Calibran är tänkt till folkrace så tänkte därför riva ur all onödig el som bara kan strula annars som ex den där ”start spärr nyckeln” till vänster om ratten.
    Kan du hjälpa mig med hur jag gör eller var jag hittar ett el-schema
    och kanske även med tips om hur jag lättast/billigast får rejäl snurr i motorn, typ inst,chip eller liknande? Kanske vet du rent av ngn som säljer bra billiga chip?
    Tack på förhand
    Jan Från Kristianstad

    Ps: Måste berömma din hemsida med alla fina Oplar och alla tips.
    Detta får mig att nostagiskt tänka tillbaka på min första Kadett 1,2

    Svara

    1. Hej Jan
      Köp en sån ”Haynes Rephandbok” till Vectra A (tror inte finns nån till Calibran) som är identisk med Calibra i det mesta. Där brukar finnas fina elscheman.Tror att det kan bli problem att ta bort startspärren eftersom den styr ECU-boxen, måste nog vara kvar. I övrigt kan man rensa bort kablar till lampor osv, har du rensat bort all inredning och instrumentpanel går det ju bra att följa kabelstammar.
      Trimchip till en sugmotor brukar inte ge nån större märkbar effektskillnad faktiskt. ENEM (.se) har ju trimdelar till Opel tex kamaxlar som ger betydligt mer än chiptrim, men är ju ganska dyrt. Bra däck är nog så viktigt i folkrace, Jag använde avdubbade Gislaved Frost vinterdäck då jag körde lite folkrace med en RallyeKadett 69a på 80-talet, dom greppar bra i grus/sand.
      Lycka till/Lasse

      Svara

  17. Björn Andersson 19 september, 2014 at 08:55

    Hejsan. Jag har varit i kontakt med dig tidigare ang min p1 -60. Fick då en dvd verkstadshandbok av dig. Tackar för den! På den tiden hade jag en unge och nu har det blivit 3 så det finns inte riktigt någon tid över…. skulle behövas några dagar till i veckan.
    Jag har tänkt att sälja denna lilla mini BelAir. Men vad kan en sådan vara vär i nerplockat lägen. tänkte höra med en opartisk människa… om du nu inte är spekulant dvs? 🙂 Tacksam för svar så snabbt som
    Med vänlig hälsning Björn nere i Småland

    Svara

    1. Hej Björn. Ja, ett par dagar till i veckan skulle inte skada… Svårt att värdera, skick och hur mycket som behöver göras är ju avgörande, men är nog kanske lättare att sälja en hel bil än en som är nerplockad. Allt från nån tusenlapp till 10-15 tusen för ett projekt. Dom här gamla Oplarna kommer ju tyvärr aldrig upp i sitt rätta värde. Som vanligt så gäller det att hitta ”rätt” köpare. Sålde min P1a för 25 tusen om jag inte minns fel, men då var den ju helrenoverad. Lycka till!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *