Moderniserad

P1010085 P1010090

Har pysslat lite med bränslesystemet och bytt ut det antika 70-tals Bosch D-Jetronic insprutet mot ett modernare Bosch Motronic ML4.1 Det gamla fungerade hyfsat men hade nån läckande spridare som gjorde den ibland lite svårstartad varm. Dessvärre finns inte dom spridarna att köpa så då fick det bli ett komplett modernare system från en Omega 3,0.  Blev ingen längre provtur med sommarsulor men startat up och backat ut i snön i alla fall. Startade direkt och verkar gå superfint.

2 Comments

  1. Det skulle jag behöva göra på min med. Har du mer dokumentation om hur du gick till väga? Skulle uppskattas mycket!

    Mvh Tony

    Svara

    1. Hej Tony
      Ja, det gamla D-jetronik fungerar ju hyfsat då allt är ok men mina spridare var slut.Inte lätta att hitta nya.
      Det du behöver är då ett komplett insprut från en Omega A 3000. C30LE eller C30NE.
      Databox, Komplett kabelstam med tillhörande givare, Luftflödesmätare,Tändspole, Fördelare, isprutningsventiler, spjällhus mm. Nedre remskiva med triggerhjul för vevaxelsensorn behövs också.
      Är du sen lite kunnig inom detta så är det inte så svårt att få till det, kontakterna är olika till alla givare så det går egentligen inte att göra fel. Jag använde original 2,8 insug/spjällhus och monterade bara över trottelkontakten från Omega insuget. Spridarna passar i 2,8 toppen.
      Sen är det några kablar i stammen som ska anslutas till bilens elsystem. Behöver du mer info kan vi höras av via mail.
      mvh/Lasse

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *